מנווט למאמץ – הסיפור של מאיר שמיר וטייסת הפטישים

לאיש העסקים מאיר שמיר יש סבלנות של ברזל. כשהרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי גייס אותו לפרויקט "אמץ לוחם" היה לשמיר רק תנאי אחד – שהיחידה אותה יאמץ תהיה טייסת "הפטישים" בה שירת כנווט בסדיר ובמילואים. הרמטכ"ל הסכים כמובן, אך אז הסתבר שטייסת הפטישים כבר מאומצת. שמיר שבר חזק לצד השני וביקש מאנשי "אמץ לוחם", כתחליף לטייסת הפטישים אהובתו, לאמץ שתי יחידות שדה "עם אבק על הנעליים – ההיפך הגמור מטייסת של חיל האוויר" הוא מספר בחיוך. זה היה מצב של "הנע והמתן" הוא מסביר בלשון טייסים– כלומר יש אישור להניע את המטוס אבל אין אישור להמריא. "הייתי במצב ההמתנה הזה שש שנים, אמנם הקשר עם היחידות שאימצתי עד היום הוא חם ועמוק אבל רציתי לחזור הביתה". במהלך שש שנות ההמתנה אימצה חברת מבטח-שמיר את חטיבת ברעם בגבול הצפון ואת גדוד רשף של חיל התותחנים באהבה ובמסירות.

מאיר שמיר וסא"ל דרור בביקור בטייסת "הפטישים"
מאיר שמיר וסא"ל דרור בביקור בטייסת "הפטישים"

בשבוע שעבר הגיע שמיר לבסיס חיל האוויר בחצרים וחזר לטייסת. במגרש החנייה המתין המפקד הנוכחי של טייסת הפטישים, סא"ל דרור. מאיר חזר הביתה וגילה שהרבה השתנה בטייסת מאז שנות השבעים – כמעט הכול מלבד הרוח המיוחדת שנושבת שם מימי הקמת המדינה ועד היום.
טייסת 69 המכונה גם "הפטישים" הוקמה במלחמת העצמאות. המטוסים היו מפציצים כבדים מדגם B17, הטייסת השתתפה במלחמת העצמאות ומבצע קדש ופורקה בפעם הראשונה ב-1957. היא הוקמה בשנית לקראת סוף שנות השישים כשצה"ל קלט לשורותיו את מטוסי הפאנטום הראשונים, מטוסים שידעו גם הם לשאת הרבה פצצות לעומק שטח האויב. הטייסת השתתפה במלחמת ההתשה, יום כיפור וגם בשלום הגליל. ב-1986, בימים שבהם עוד פעלה הטייסת מבסיס רמת דוד, המריא ממנה הנווט רון ארד למשימה בלבנון שממנה לא שב. לאחר מכן הטייסת פורקה שוב והוקמה לאחרונה ב-1998 כשהחלו להיקלט בצה"ל מטוסי ה-F15I המתקדמים ביותר המיועדים לתקיפות עומק, מה שמכונה "המעגל השלישי".

מאיר שמיר נולד בקיבוץ הדתי בארות יצחק. הוא התגייס באמצע שנות ה-60 לצה"ל וסיים קורס טייס כנווט ושובץ בפטישים. אחרי מלחמת יום הכיפורים, שבה איבדה הטייסת ארבעה אנשי צוות, הוא השתחרר. "היה לי אז רק אוטו קטנטן – פרינס 4. הייתי חסר כל כשהלכתי ללמוד. קצין משוחרר ללא שום גב כלכלי", סיפר שמיר לקציני הטייסת, "כשרציתי לקנות מקרר הביתה נאלצתי למכור את האוטו, לא יכולתי לממן את שניהם במקביל". היום שמיר הוא אחד מאנשי העסקים הבולטים בישראל. איש שבנה את עצמו מלמטה במלוא מובן המילה. הוא החל לעבוד בסוכנות הביטוח מבטח-שמיר, "זה היה פשוט מקום העבודה היחיד שהסכים לקבל אותי – בוגר יחידה קרבית עם תואר ראשון", הוא מספר בחיוך. במשך השנים הפך לשותף בחברה ואחר כך לבעליה ב-100 אחוז. לא משפחה מחוברת או עשירה וגם לא מזל הם שהכריעו את הכף – רק כישרון עסקי והרבה התמדה. כיום החברה של שמיר קונה מפעלים וחברות עם פוטנציאל גבוה וקופה ריקה והופכת אותם לחברות עם פוטנציאל ממומש וחשבון בנק שופע. שמיר הוא בין היתר איש העסקים הישראלי המוביל של פרויקט "תגלית" ובעוד עשרות מיזמים חברתיים וחינוכיים אחרים. "בשנים עסקיות לא טובות, ויש כאלה", הוא מספר, "אני מקצץ בשכרי למינימום ולעתים לא מושך משכורת כלל, אבל מעולם לא הורדתי בסכומים שאני מעביר למטרות החשובות באמת".

הוא מרתק את שומעיו בסיפורים על העבר של הטייסת המפוארת. "את אימוני הסימולטור", הוא מספר לקצינים ולחיילים, "עשינו בטהרן, בירת איראן. שם היה בשנות ה-70' בסיס גדול של הצבא האמריקאי וטסנו לשם כדי להתאמן". שומעיו, הצעירים ממנו בעשרות שנים, נותרו פעורי פה. הם נולדו כשאיראן כבר הייתה מדינת אויב ואת ימיהם ולילותיהם הם מעבירים באימונים שמדמים טיסה לשם.

מטוסי F-15I ("רעם") של טייסת 69. צילום: חיל האוויר/US
מטוסי F-15I ("רעם") של טייסת 69. צילום: חיל האוויר/US

אנחנו כאזרחים ואנשי עסקים חייבים למצוא את הדרכים הנכונות לחזק ולעמוד לצד אלה שנותנים כדי שיידעו שיש באמת אנשים שאכפת להם סא"ל דרור מלווה את מאיר לדת"ק – הדיר התת-קרקעי למחצה שבו חונים המטוסים. הם עולים בסולם למטוס ומאיר מתיישב בכיסא הקדמי. זו הייתה הרבע שעה שלהם לבד. מאיר, שישב אלפי שעות בקוקפיט של הפאנטום שהיה בזמנו שיא המודרניות, האזין בריכוז להסבריו השקטים של דרור. כמו שני בעלי מקצוע מדורות שונים שמעדכנים אחד את השני וגם שני גברים שמבססים את מערכת היחסים שלהם. עושים את הצעדים הראשונים ביחסים המיוחדים שבין איש העסקים המאמץ ומפקד היחידה המאומצת.

אנחנו כאזרחים ואנשי עסקים חייבים למצוא את הדרכים הנכונות לחזק ולעמוד לצד אלה שנותנים כדי שיידעו שיש באמת אנשים שאכפת להם, שמעריכים. 'אמץ לוחם' הוא סידור מצוין לעניין הזה

בטקס הרשמי לציון האימוץ של טייסת הפטישים על ידי מבטח-שמיר דיבר מאיר על חשיבותו של השירות הצבאי בעיניהם של מנכ"לים שמחפשים עובדים, "אנחנו מחפשים בקורות החיים של המועמדים, את השירות הצבאי שלהם. את התפקיד שבחרו לקחת על עצמם, את האחריות שבחרו המפקדים להטיל על הצעירים האלה. מי ששירת כאיש צוות קרקע או איש צוות אוויר בטייסת של חיל האוויר צפוי שיהיה עובד טוב, חרוץ ומסור. כאלה אנשים אנחנו רוצים אצלנו בחברות". הוא דיבר בעוצמה על מהותו של פרויקט "אמץ לוחם": "צוותי הקרקע של הטייסת שיוצאים בשלוש לפנות בוקר בחורף להטעין את המטוסים בפצצות, לכוון מרעומים ולבדוק שהכול מוכן לטיסות מקבלים מילים טובות מהמפקדים שלהם אבל הם צריכים גם לדעת שיש עוד אנשים שרואים אותם, מעריכים את העשייה שלהם ולא לוקחים אותם כמובן מאליו. אנחנו כאזרחים ואנשי עסקים חייבים למצוא את הדרכים הנכונות לחזק ולעמוד לצד אלה שנותנים כדי שיידעו שיש באמת אנשים שאכפת להם, שמעריכים. 'אמץ לוחם' הוא דרך מצויינת לעשות זאת".

 

יו"ר האגודה למען החייל, אביגדור קהלני, סא"ל דרור, ורדה דרוקר מנהלת פרויקט "אמץ לוחם" ומאיר שמיר
יו"ר האגודה למען החייל, אביגדור קהלני, סא"ל דרור, ורדה דרוקר מנהלת פרויקט "אמץ לוחם" ומאיר שמיר

 

שמיר סיפר עוד על הרקע שלו בטייסת והדהים שוב את הנוכחים: "עשיתי והשגתי לא מעט. החיים חייכו אליי בעסקים ובתחומים אחרים. ההצלחה מאפשרת לי לעשות דברים שאני אוהב ולתת איפה שאני חושב שצריך. אבל לרגע אל תטעו. התקופה שבה לחמתי בטייסת הפטישים הייתה המאושרת בחיי. אני מוכן לוותר על כמעט כל מה שיש לי כדי לחזור להיות כאן אתכם".

במסגרת פרויקט 'אמץ-לוחם' אימצה עד היום מבטח שמיר את חטיבת ברעם בגבול הצפון, גדוד רשף של התותחנים. בימים הקרובים תחל החברה לאמץ גם את טייסת הפטישים בחצרים, טייסת "הסילון הראשונה" ו"טייסת העמק" בבסיס רמת דוד.